Praca nad projektem
Rok 2013 maj – lipiec
23 maja, w Koszalińskim liceum im. Dubois odbyła się konferencja zorganizowana przez Kuratorium Oświaty promująca efekty projektów unijnych „Uczenia się przez całe życie”, realizowanych przez szkoły województwa zachodniopomorskiego. Można tam było zobaczyć także i nasz pociąg.
–
Elementy projektu niezbędne do spełnienia wymagań wniosku aplikacyjnego mamy zrobione. Teraz robimy własną lokomotywę, dopasowujemy nadwozia otrzymane od innych szkół do naszych podwozi (część z nich jednak nie pasuje – zawiodła dokładność wykonania, czasem, jak w przypadku Finlandii, Turcji wykonanie systemu łączenia według nieaktualnych rysunków). Mamy też własny projekt na torowisko (robimy go tanią metodą gospodarczą – metrowe segmenty pospawają TIG-iem nasi kursanci uczący się spawać aluminium.
–
–
Lokomotywa
–
–
–
–
Nasz były uczeń, absolwent LO, również zaangażował się w ideę projektu i pisze program emulujący działanie Elektronicznej Mapy Europy. Tutaj można pobrać aplikację z prezentacjami poszczególnych krajów (54MB). Aby pokazać przygotowane prezentacje multimedialne poszczególnych krajów taka aplikacja będzie przydatna, gdyż panel sterujący tej mapy, wykonany wspólnie przez wszystkich uczestników projektu, został wraz z całą elektroniką do dyspozycji wszystkich szkół. Zdecydowaliśmy, że będzie on przechowywany w szkole koordynatora projektu wraz ze wszystkimi wagonami wyposażonymi w różne urządzenia elektroniczne. W każdej chwili całość można „wypożyczyć” i zrobić pokaz u siebie.
–
Program ten będziemy chcieli udostępnić wszystkim partnerom.
05-12 kwiecień 2013 – spotkanie w Bad Kreuznach
Rok 2013 luty – marzec
Na ostatnie spotkanie, w trakcie którego zaprezentujemy nasz pociąg w Parlamencie Europejskim, każda ze szkół musi wykonać po minimum 10 wagonów. Dokumentacja rysunkowa na papierze już jest – teraz trzeba zaprogramować obróbkę i zamieniać materiał w wióry – i gotowe wyroby!
–
Na spotkaniu w Austrii ustaliliśmy (skomplikowaną procedurą) kto z kim wymienia się nadwoziami. Zgodnie z założeniami zapisanymi w aplikacji projektu, każda ze szkół musi wykonać po minimum 10 wagonów i wymienić się nimi ze szkołami partnerskimi. My otrzymamy nadwozia z Niemiec, Portugalii, Francji, Irlandii, Austrii, Turcji, Włoch, Finlandii, Szwecji i Szwajcarii. Nadwozia te nie muszą mieć elektroniki, którą należy zamontować w wagonach przeznaczonych do prezentacji. Gadżety elektroniczne wymagane w ramach projektu, to u nas świecące diody LED – zasilane energią odnawialną uzyskaną z fotoogniw oraz układ elektroniczny odtwarzający 30 sekund muzyki (z głośniczka słychać Poloneza As-dur op.53 w wykonaniu Rafała Blechacza). Motto naszego wagonu („Co zrobiliśmy by połączyć ludzi”) wyjaśniamy tym, że mosty i muzyka łączą ludzi. Nasze nadwozie wzorowane jest pierwszym na świecie spawanym mostem (konstrukcji Stefana Bryły z 1929r), a znajdującym się na rzece Słudwi w Maurzycach koło Łowicza.
–
–
„Kraty” mostu wycinamy laserowo w zaprzyjaźnionym TEPRO SA, przyspiesza nam to znacznie pracę.
Na koniec zostaje najprzyjemniejsze – montaż i widok gotowego produktu.
–
–
Frezujemy przyczółki mostu i grawerujemy napisy na elementach nadwozia. Frezowanie przyczółków mostu i grawerowanie napisów na prototypowych elementach nadwozia. Przygotowujemy i optymalizujemy programy do produkcji „małoseryjnej”.
–
30 styczeń-05 luty 2013 – spotkanie w St. Polten
Rok 2013 styczeń
Praca do ostatnich chwil przed wyjazdem… Odrabiamy prace domowe wynikające z harmonogramu projektu.
–
–
Produkcja drobiazgów (sprzęg) i czegoś większego (podstawa lokomotywy)
–
Produkcja części do wagonów i torowiska w toku… przy okazji „fabryka wiórów”
–– –
–––
Programowanie elementów za pomocą MTS, obróbka detalu podwozia współpracującego z „clicking system”
Rok 2012 grudzień
Do pracy przystępują nowi słuchacze.
_
Rok 2012 czerwiec – grudzień
Po wakacjach praca nad projektem rusza znowu. Wprowadzamy słowa do wielojęzycznego słownika, wkrótce ruszymy z obróbką segmentów torowiska i podwozi wagonów.
10-16 maj 2012 – spotkanie w CELJE
Rok 2012 marzec, kwiecień
W ciągu krótkiego odstępu między spotkaniami przygotowujemy prototyp podwozia wagonu. Piszemy pierwsze programy obróbkowe, wykonujemy detale potrzebne do podwozia: bufory, szkielet, koła, wsporniki. Dla niektórych słuchaczy jest to pierwszy kontakt z obrabiarkami CNC. Prototyp chcemy zabrać do Słowenii.
–
–
––
–
– ––
5-11 marzec 2012 – spotkanie w LIZBONIE
Rok 2011 – listopad, grudzień, rok 2012 styczeń, luty
Pracujemy nad zadaniami określonymi w Zagrzebiu. Przygotowujemy się do spotkania w Lizbonie.
Obmyślamy koncepcje wykonania nadwozia wagonu zgodnego z ustalonym mottem. Opracowujemy założenia do wielojęzycznego słownika technicznego. Zaczynamy konstruować podwozie.
––
–
14-20 listopad 2011 – spotkanie w ZAGRZEBIU
Rok 2011 – wrzesień, październik
Trwają przygotowania do 1 spotkania. Ekipa zaangażowana w projekt obmyśla propozycje na motto wagonów, przygotowuje prezentację o naszej szkole i zespole, który pojedzie do Zagrzebia.
Przygotowujemy gadżety reklamowe, uczymy się technik CNC, nie zapominając o nauce języka.
–
Rok 2011 – wakacje
Trwają „boje” z przygotowywaniem finansowania projektu i oczekiwanie na podpisanie umowy przez Agencję Narodową.
–
Rok 2011 – czerwiec-sierpień
Heinz przysyła maila z informacją (Let‘s move T O G E T H E R the „Train for EUROPE – RELOADED“!) o zaakceptowaniu naszego projektu. Aplikacja uzyskała 98 punktów na 100 możliwych. Całkowity budżet projektu wynosi około 500 000€. Większość partnerów przewiduje po 24 mobilności. Da to w sumie 425 osób, które będą pracować podczas 6 zaplanowanych spotkań, oraz sporo więcej nauczycieli, uczniów i innych pracowników zaangażowanych w rożne działania podczas realizacji zadań projektu.
–
Rok 2011 – luty
Przygotowany wniosek aplikacyjny – podpisany przez wiceprezydenta Koszalina, został przesłany do Narodowej Agencji. Dokument ten liczy 139 stron , a złożony został przez ekipę niemiecką z cząstkowych aplikacji opracowanych przez 24 szkoły reprezentujące 23 kraje Europy.
–
Rok 2010 – grudzień
Po otrzymaniu maila od Hainza Wildgrube z Bad Kreuznach z zaproszeniem do udziału w „CNC Train for Europe Reloaded”, podjęliśmy decyzję o przyłączeniu się do grupy europejskich szkół zawodowych i przystąpiliśmy do przygotowywania aplikacji do unijnego projektu Comenius. Ruszyło także „douczanie się” języka angielskiego.
–