Spotkanie w St. Pölten
30 stycznia 2013 – środa
Kolejny „zjazd”, tym razem w Austrii, zaczynamy w środę 30 stycznia 2013 r. CKU reprezentuje dwóch słuchaczy z kwalifikacyjnego kursu zawodowego M.19 (technik mechanik) i dwóch nauczycieli przedmiotów zawodowych. Podróż odbyliśmy samolotem (Gdańsk – Monachium – Wiedeń – St. Pölten). Wieczorem odbyło się oficjalne spotkanie ze wszystkimi uczestnikami T4EU-R. Na spotkaniu powitali nas gospodarze spotkania oraz osobistości (Mag. Karl Wilfling, Dr. Wilhelm Konig, Mag. Ingrid Heihs, DI Johann Wiedlack, DI Hermann Binder, DI Wolfgang Kuran, Ing. Mag. Klaus Hasenzagel, Mag. Franz Stummer, Markus Scheuch, Christian Grall, Johann Sodeck, Ing. Gerhard Mayer, Peter Lafite, Christopher Lee).
31 stycznia 2013 – czwartek
W grupach omawialiśmy sprawy lokomotywy i podwozia. Wszyscy uczestnicy zostali podzieleni na grupy i zostały omówione elementy, nad którymi pracujemy. Byliśmy również na zajęciach w szkole zawodowej. Omawialiśmy tam problemy związane z panelem elektronicznym, prezentacjami poszczególnych państw oraz pracami nad torowiskiem. W poszukiwaniu miejsca na posiłek przeszliśmy przez centrum miasta St. Polten.
Wieczorem główni koordynatorzy i reprezentanci grup podsumowali cały dzień. Dużo już zrobiliśmy, ale jeszcze dużo zostało do wykonania. Najwięcej kontrowersji wzbudza panel świetlny z kształtem i symbolem państwa. Platforma ma być połączona z prezentacją danego państwa.
01.02.2013 – piątek
Kolejny dzień pobytu w Austrii rozpoczęliśmy od zwiedzania miasta, w którym zostaliśmy przyjęci. Sankt Pölten to miasto położone 60 km na zachód od Wiednia. Miasto zdobią barokowe budowle będące dziełem mieszkającego tutaj architekta Jakoba Prandtauera. Nazwa miasta pochodzi od austriackiej formy imienia świętego Hipolita. Zobaczyliśmy rynek miasta z pięknym ratuszem i kolumną w jego centrum. Następnie przeszliśmy przez rynek kupiecki. Dawniej w tym miejscu krzyżowały się bardzo ważne trasy handlowe. Obecnie jest tu współczesna figura w kształcie ucha.
Następnie zostaliśmy zaproszeni do szoły zawodowej HTL w St. Polten. Mogliśmy zwiedzać pracownie wydziału elektrotechnicznego, maszynowego i gospodarczego. Wyposażenie wszystkich sal dydaktycznych było imponujące. Duże wrażenie zrobiły na nas pracownie kowalstwa i odlewnicza.
Kolejnym etapem dnia były prace nad działami, które zostały poruszone dnia poprzedniego. Nasza grupa przekazała ostateczną wersję naszej prezentacji (element współdziałający z podświetlanymi puzzlami). Została ona zaakceptowała przez koordynatora grupy „Presentation”. Tutaj można zobaczyć naszą prezentację.
Najwięcej uwagi skierowano na torowisko. W szkole został rozstawiony specjalny stelaż, na którym składano kolejne przęsła. Całe torowisko będzie w kształcie ósemki.
02.02.2013 – sobota
Sobotnie przedpołudnie spędziliśmy bardzo pracowicie. Nasza grupa (Polska, Szwajcaria, Szwecja, Holandia, Rumunia, Islandia) testowała lokomotywę w szkole. Został podpięty silnik i sterowanie radiowe. Do lokomotywy zostały dopięte wagony. Udało się, cały pociąg ruszył! Następnie dokładaliśmy obciążenie, żeby sprawdzić możliwości silnika. Testy wypadły pozytywnie, lokomotywa i wagony z dodatkowym obciążeniem bez problemu poruszały się po torach.
O godzinie 11:00 wróciliśmy do hotelu i pracowaliśmy nad wielojęzycznym słownikiem technicznym. Uczestnicy z innych państw podchodzili do nas, aby skonsultować się w kwestii obsługi platformy Moodle. W międzyczasie pracowaliśmy nad tak zwanymi „Minutes”. Są to dokładne sprawozdania, opisujące co działo się w czasie tego zjazdu. Nasza szkoła jest odpowiedzialna za opis dwóch pierwszych dni. Wszystkie sprawozdania na bieżąco wysyłamy do koordynatorów projektu. Będą one umieszczone na oficjalnej stronie projektu.
Nadszedł czas podsumowań. Zaczęliśmy od Lokomotyw. Każda grupa przedstawiła swoją wersję lokomotywy i zaprezentowała użyte napędy. Złożyliśmy również panel z puzzli przedstawiający kontury państw. W międzyczasie głosowaliśmy na koszulki, w jakich będziemy się prezentować na oficjalnym spotkaniu. Ustaliliśmy, że będą białe z dużym logo T4EU-R.
Została również przeprowadzona wymiana nadwozi pomiędzy państwami. Dzięki temu wiemy komu będziemy przekazywać nasze wagoniki. Każde państwo będzie miało 11 wagonów (10 reprezentujący inne kraje i 1 własny). Ostatni temat, który poruszyli koordynatorzy, to sprawy dotyczące naszego ostatniego spotkania w Niemczech, Brukseli i Luksemburgu. Został zaprezentowany plan pobytu i jego wstępny kosztorys.
W lokalnej telewizji pojawiła się informacja o naszym spotkaniu. Na stronie www.p3tv.at jest informacja o naszym projekcie oraz film ze szkoły HTL.
03.02.2013 – niedziela
Niedzielny dzień spędziliśmy w Wiedniu, stolicy Austrii. Najpierw przewodnik pokazał nam miasto przejeżdżając obok najbardziej ciekawych miejsc. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Hundertwasserhaus. Jest to kompleks mieszkalny na rogu Kegelgasse i Löwengasse w Wiedniu, jednego z najsłynniejszych dzieł architektonicznych Friedensreicha Hundertwassera, wybudowanego w latach 1983–1985. W tym miejscu zaopatrzyliśmy się rownież w pierwsze pamiątki. Następnie pojechaliśmy do centrum miasta. Razem z przewodnikiem przeszliśmy obok najważniejszych obiektów, tj. Wiedeńska Opera Narodowa, Wiedeńskie koło diabelskie, Wieża Dunaju (Donauturm), plac Marii Teresy i inne.
Następnie przeszliśmy do katedry św. Szczepana. Jest to symbol miasta i siedziba arcybiskupa i najważniejszy obiekt sakralny w Wiedniu. Weszliśmy na wieżę widokową i podziwialiśmy panoramę Wiednia. Pogoda nam sprzyjała. Mimo, że było wietrznie, słońce mocno świeciło, przez co mieliśmy wspaniałą widoczność. W czasie wolnym zakupiliśmy pamiątki i wiedeńskie czekoladki z podobizną Mozarta.
Wieczór zakończyliśmy w Heuriger. Zostaliśmy przyjęci w austriackiej gospodzie, w której produkuje się i serwuje wino, które zostało wyprodukowane w danym roku. Na kolację zostały przygotowane austriackie specjały, takie jak szynki własnego wyrobu, pieczywo na zakwasie i ciasto własnego wypieku.
04.02.2013 – poniedziałek
W poniedziałek mieliśmy zaplanowaną wizytę w hucie stali voestalpine. Pierwszy dział, który zobaczyliśmy, to „szkoła przyzakładowa” wyposażona jak wyższa uczelnia techniczna. Uczą się tutaj uczniowie z całej Austrii. Po kilkumiesięcznym szkoleniu (długość szkolenia zależy od wybranego fachu) mają egzamin zawodowy. Najlepsi uczniowie zostają zatrudnieni w stalowni.
Następnie przeszliśmy do nowoczesnego muzeum poświęconemu hucie. Najpierw przedstawiono nam historię huty, a potem proces powstawania stali. Na pięciu poziomach budynku pokazywano kolejne etapy produkcji oraz możliwości zastosowania stali. Na najwyższym piętrze można było wyjść na duży taras i podziwiać panoramę całej firmy.
Kolejny etap to zwiedzanie całej huty. Autobusem przejechaliśmy po olbrzymim obiekcie zakładu. W dwóch miejscach zatrzymaliśmy się, aby móc obejrzeć faktyczną pracę. Zobaczyliśmy wielki piec hutniczy, z którego wylewano surówkę oraz walcowanie stali na gorąco.
Wieczorem odbyło się oficjalne zakończenie spotkania w St. Pölten. Podziękowano organizatorom i uczniom z Austrii, którzy brali czynny udział przy obsłudze „Train Family”. Następnie zaproszono nas na pożegnalną kolację, gdzie zaserwowano tradycyjne austriackie potrawy.
05.02.2013 – wtorek
Cały dzień spędziliśmy w podróży. Jednak cały czas pracowaliśmy. Po spotkaniu w St. Pölten jesteśmy pełni werwy do pracy. Mamy dwa miesiące do oficjalnego spotkania w Brukseli, a przed nami jeszcze dużo pracy.